TIEL (ANP) – Het Bureau Krediet Registratie (BKR) heeft vorig jaar 22,3 miljoen keer informatie verstrekt aan de aangesloten financiële
dienstverleners en aanbieders van mobiele telefonie.
Dat was 24 procent meer dan in 2003. Nog sterker steeg het aantal consumenten dat de eigen gegevens wilde zien. Dat steeg met 37 procent naar ruim 92.000, zo blijkt uit het donderdag verschenen jaarverslag.
De sterke groei van het aantal consumenten die hun eigen gegevens willen inzien, heeft volgens BKR twee oorzaken. De bekendheid van het bureau onder de burgers neemt toe. Daarnaast vragen organisaties die niet zijn aangesloten, klanten steeds vaker om
zelf de financiële gegevens op te vragen en die te overleggen.
Het financiële bedrijfsleven richtte BKR veertig jaar geleden op om financiële risico’s voor financiers, maar ook voor hun klanten, te voorkomen. In de afgelopen decennia is niet alleen de financiële informatieverstrekking en het aantal mensen in
het bestand sterk gegroeid. Ook het aantal kredieten dat is geregistreerd, nam fors toe. In 1967 waren het er 260.000. Vorig jaar was het aantal met 18,5 miljoen ruim zeventig keer zo groot.
Grootste stijgers;
innoconcept
15,05%
hoop vd eff
6,52%
econosto
3,72%
lb icon ab
3,46%
gouda vuurv
3,38%
Sterkste dalers;
moolen vd
-10,11%
unilever nv
-9,45%
logicacmg
-6,17%
getronics
-4,65%
neways elec
-4,42%